fredag 26 november 2010

Är man svensk så är man

Nu tänker jag göra nåt som vi svenskar är väldigt bra på - snacka lite om vädret. Man får tycka vad man vill om det men vi kan ju inte förneka vårt behov av att reflektera kring denna, till synes aldrig sinande, källan till konversationer.

Jag har ju märkt att den fina väderindikatorn här intill inte har så fasligt bra koll på läget, nu visar den t.ex. moln/sol fast det åskar för fullt utanför mitt fönster :p I alla fall, det är ju alltid varmt här! 25-35 grader dygnet runt så man behöver aldrig ha långbyxor eller tröja. (Däremot bär jag ständigt omkring på koftor och sjalar eftersom de brassar på duktigt med AC:n så fort man är inomhus).
Om man traskar i vad som kan räknas som normal takt så får man räkna med att va svettig inom ca 5 min. Och det är alltså om man går i skuggan, att vara direkt i solen undviker man för det mesta. (Om man inte går ner och lägger sig vid poolen då förstås :p) Jag har försökt sitta ute och plugga ett par gånger men det är väldigt svårt, blir liksom seg i huvudet av värmen och luftfuktigheten. Asiaterna verkar dock klara av det så det går nog att öva upp.
Det regnar ganska ofta men sällan hela dagarna. Brukar hålla på en em eller kväll typ. Nu på sistone tror jag också att vi har kommit in i en officiell regnperiod för det har varit samma grej varje dag i mer än en vecka nu: sol och fint på morgonen och åskväder med skyfall på em/kvällen. (Just nu sitter jag t.ex. och är lite bitter på regnet som öser ner för att jag hade tänkt springa..)

Men jag kom på det, jäklar vilken chock min kropp kommer få när jag kommer hem mitt i värsta vintern! Jag brukar ju typ alltid frysa i vanliga fall och nu när kroppen vant sig efter 5 månader med 30 grader kommer det nog ta ett tag att ställa om. (Blir att ta en rejäl shoppingtur och införskaffa ordentlig uppsättning strumpbyxor, underställ, mössor och vantar!) Och just värmen är det jag kanske kommer sakna mest med Singapore, ska suga i mig så mycket värma det bara går innan det blir hemfärd så ska det nog gå bra :)

1 kommentar:

  1. Och värmen är det jag längtar efter som mest :)
    Vintern har valt att komma hit med kraft och verkar ha tänkt sig att stanna. Det ligger ca 2 dm snö på backen och håller sig mellan -5 och -10°C om dagarna.
    Tre veckor kvar, sen är jag i Bangkok. Känns lite overkligt just nu :) Verkar tyvärr som det blir knepigt att ses :(

    SvaraRadera